Żarówki samochodowe są ważną częścią układu oświetlenia pojazdu, zapewniając bezpieczeństwo kierowcy i innym uczestnikom ruchu drogowego. Dostępne są w różnych typach i barwach mogących wpływać nie tylko na wygląd samochodu, ale i na sposób jazdy kierowcy. Ich wymiana jest stosunkowo łatwa, ale mając na ten temat odpowiednią wiedzę, można odwlec konieczność jej przeprowadzenia i to znacząco. Co jeszcze warto wiedzieć o żarówkach samochodowych?

 

1. Żarówki ksenonowe najlepsze na zimę. Dlaczego te źródła światła idealne pasują do niskich temperatur?

Znane od lat 60. ubiegłego wieku żarówki ksenonowe, znane również jako żarówki HID (High-Intensity Discharge), różnią się od tradycyjnych żarówek halogenowych pod wieloma względami. Jedną z ciekawszych, a jednocześnie mniej znanych różnic jest różnica w reakcji na niskie temperatury. O ile bowiem standardowe żarówki samochodowe – żarówki halogenowe – w niskich temperaturach mogą nieco „zwolnić”, a nawet stracić na trwałości, żarówki HID właśnie zimą czują się najlepiej. Dlaczego? Istnieją ku temu co najmniej 3 powody:

  1. Przyśpieszone tempo rozgrzewania – w niskich temperaturach żarówki ksenonowe szybciej osiągają pełną jasność. Halogeny z kolei, ze względu na konieczność rozgrzania włókna, mogą mieć zimą wyraźnie opóźniony czas startu.
  2. Większa wydajność energetyczna – żarówki HID, będąc bardziej efektywnymi energetycznie, są rozwiązaniem znacznie korzystniejszym w chłodniejszym klimacie, gdzie wydajność baterii samochodowej (akumulatora) bywa niższa nawet o 50% w porównaniu do tego, co ma miejsce latem.
  3. Wysoka trwałość w niskich temperaturach – dla wszystkich posiadaczy aut z lampami ksenonowymi jest to bez wątpienia doskonała wiadomość przed nadchodzącą zimą. Żarówki HID w chłodniejszych regionach, gdzie temperatury często spadają poniżej zera, wykazują lepszą wydajność i trwałość w porównaniu do zwykłych halogenów, które są bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane częstymi zmianami temperatury.

Żarówki ksenonowe właśnie zimą sprawdzają się najlepiej i to zarówno pod względem efektywności energetycznej, jak i wydajności świetlnej. Ich wyższa skuteczność świetlna i lepsza adaptacja do chłodniejszych warunków sprawiają, że są one popularnym wyborem w regionach o zimniejszym klimacie.

2. Temperatura światła ma znaczenie. W jaki sposób barwa światła żarówek samochodowych wpływa na kierowcę i jego otoczenie?

Temperatura barwowa światła, mierzona w kelwinach, opisuje kolor światła emitowanego przez źródło światła. W przypadku żarówek samochodowych – https://www.iparts.pl/zarowki-samochodowe/, poszczególne technologie (halogen, LED, HID) mogą emitować światło o różnych temperaturach barwowych, co wpływa zarówno na kierowcę, jak i na jego bezpośrednie otoczenie. W jaki sposób?

Jeśli chodzi o wpływ temperatury światła emitowanego przez żarówki samochodowe na kierowcę, to jest on widoczny w:

  • komforcie wizualnym kierowcy – światło o niższej temperaturze barwowej (cieplejsze, żółtawe) jest przyjemniejsze dla oczu, natomiast długotrwała ekspozycja na światło o wysokiej temperaturze barwowej może prowadzić i zwykle prowadzi do większego zmęczenia, szczególnie podczas jazdy nocą na nieoświetlonych drogach;
  • stopniu widoczności – światło o wyższej temperaturze barwowej (chłodniejsze, białe lub niebieskawe) zwykle lepiej oświetla i skuteczniej kontrastuje z otoczeniem, co ma potencjał poprawy widoczności na drodze.

A jak temperatura światła żarówek samochodowych może odbijać się na otoczeniu kierowcy? Przede wszystkim poprzez oślepianie innych uczestników ruchu drogowego. Bardzo jasne światła o wysokiej temperaturze barwowej znacznie szybciej i łatwiej mogą powodować oślepianie zarówno kierowców jadących z naprzeciwka, jak i podążających chodnikiem lub poboczem pieszych czy rowerzystów. A stanie się to tym łatwiej, jeśli światła w Waszym aucie nie będą właściwie ustawione.

3. Recykling żarówek jest konieczny, choć wcale nie łatwy. Dlaczego należy o nim pamiętać?

Opisywane tu przez nas żarówki HID, tak dobrze sprawdzające się w niskich temperaturach, są też najtrudniejsze w recyklingu. A trudność ta wynika z zawartość rtęci. Żarówki ksenonowe zawierają niewielkie ilości rtęci, co jest kluczowym elementem ich zdolności do emisji światła. Ponieważ jednak rtęć jest substancją toksyczną, żarówki te wymagają specjalnej utylizacji. Utylizacja ta przewiduje przetwarzanie w specjalnych zakładach recyklingu mogących bezpiecznie oddzielić rtęć i inne szkodliwe materiały. Pamiętajcie, że kupując nowe żarówki samochodowe na iParts.pl, starych, zużytych lamp ksenonowych nie wyrzucajcie nigdy do zwykłych śmieci!

Na zupełnie przeciwnym biegunie ekologicznym znajdują się z kolei lamy LED. Wprawdzie składają się z wielu małych diod i innych komponentów elektronicznych również wymagających odpowiedniego recyklingu, jednak przede wszystkim nie zawierają nawet śladu rtęci. Co więcej, dzięki swojej wyższej efektywności energetycznej pozostawiają mniejszy ślad węglowy w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi czy lampami HID. Do tego musimy dodać dłuższą żywotność LED-ów, która również przyczynia się (poprzez wydłużenie interwału wymiany) do zmniejszenia ilości odpadów.

[Artykuł sponsorowany]