Taksometr to urządzenie, które powinno znajdować się w każdej taksówce. Pokazuje ono, ile kilometrów zostało dotychczas przejechanych oraz ile wynosi cena kursu w danym momencie.  Istnieją obecnie dwa systemy na świecie, w których obowiązuje inny sposób naliczania kosztów: pojedynczy S oraz podwójny D.

Czym one się różnią? Co jeszcze warto wiedzieć o taksometrze? O tym się dowiesz w niniejszym artykule.

Taksometr – dwa rodzaje systemów

Na początku należy wyróżnić dwa rodzaje systemów, według których naliczana jest opłata za kurs. Jest to system podwójny D oraz system pojedynczy S.

System podwójny D

W systemie podwójnym D cena naliczana jest według taryfy czasowej oraz drogowej. Nie ma więc tutaj żadnego znaczenia prędkość, z jaką porusza się kierowca. Całkowity koszt wymierzany jest na podstawie impulsów z nadajnika drogi oraz generatora czasu. Kiedy zwiększa się prędkość, z którą porusza się pojazd, automatycznie zwiększa się również częstotliwość impulsów z nadajnika drogi.

System pojedynczy S

System S, który obowiązuje m.in.  w naszym kraju, oblicza koszt kursu na podstawie taryfy drogowej lub czasowej. Nie wybiera jej jednak taksówkarz, ustawia się ona automatycznie i jest zależna od prędkości, z jaką jedzie pojazd. W momencie, gdy samochód porusza się szybciej, taksometr nalicza kwotę w zależności od przebytych kilometrów. Kiedy jednak jego prędkość jest niższa niż 20 km/h, taksometr nalicza kwotę przejazdu na podstawie taryfy czasowej.

Dodatkowe informacje o taksometrze i opłatach

Warto zaznaczyć, że taksometr może znajdować się jedynie w taksówce – jeśli więc zauważysz tego typu urządzenie w innym samochodzie, prawdopodobnie oznacza to, że jego właściciel przewozi ludzi nielegalnie, bez licencji. Działa to też w drugą stronę – jeżeli taksówkarz nie umieści w pojeździe taksometru, może zapłacić nawet około 5 tys. zł kary.

Każdy taksometr musi spełnić pewne wymogi, jeśli chodzi o poprawność działania, czyli tzw. wymogi metrologiczne. Dotyczą one każdego rodzaju tego typu urządzeń. Kiedy urządzenie przejdzie odpowiednie testy, Główny Urząd Miar wydaje mu świadectwo legalizacji. Tak przygotowany do pracy taksometr można nabyć w autoryzowanym serwisie dla taksówkarzy.

Jeśli chodzi o same koszty przejazdu, należy pamiętać – oprócz kwoty naliczanej przez taksometr –  o opłacie początkowej.

Niezależnie od systemu, według którego nalicza opłatę dana taksówka, każdy klient musi zapłacić pewną sumę za symboliczne „trzaśnięcie drzwiami”. Do tego dochodzi opłata postojowa, która dotyczy tego fragmentu kursu, w którym pojazd porusza się z prędkością mniejszą niż 20 km/h, np. ze względu na korki.